Tolstoy'un, sanatının doruğundaki en iyiyıllarının ürünü olan bu roman, yazaragöre temel bir “fikri” soyut formülasyonlarabaşvurmadan açıklayan sanatta “biçimi”bağımsızlaştırmayıp içerik ile, fikir ilebütünleştiren bir yapıyı temsil eder. İçerikile, sanatsal biçimin uyumunun sentezindeyazarın sözünü ettiği o fikir ya da düşüncenedir? Yaşlı bir erkekle evlendirilmiş gençkadın (Anna Karenina) genç subay Vronskiile içine sürüklendiği ilişkiyi niçin evliliklesonuçlandıramaz? Sosyetedeki statüsünügözden çıkartamadığı için mi? Yoksa,Tolstoy'un aristokrasi temelinde kuruluideal “aile mitosunda”, bireyin bütünlüğünükoruyan o büyük “organizasyonda”, kadınındoğal, cinsel dürtülerini yıkıcı bir tehditgibi gören ve ona evhanımı-anne rolününötesinde bir sosyal varoluş alanı tanımayanmuhafazakar anlayışla mı karşı karşıyayız?
Tolstoy'un, sanatının doruğundaki en iyiyıllarının ürünü olan bu roman, yazaragöre temel bir “fikri” soyut formülasyonlarabaşvurmadan açıklayan sanatta “biçimi”bağımsızlaştırmayıp içerik ile, fikir ilebütünleştiren bir yapıyı temsil eder. İçerikile, sanatsal biçimin uyumunun sentezindeyazarın sözünü ettiği o fikir ya da düşüncenedir? Yaşlı bir erkekle evlendirilmiş gençkadın (Anna Karenina) genç subay Vronskiile içine sürüklendiği ilişkiyi niçin evliliklesonuçlandıramaz? Sosyetedeki statüsünügözden çıkartamadığı için mi? Yoksa,Tolstoy'un aristokrasi temelinde kuruluideal “aile mitosunda”, bireyin bütünlüğünükoruyan o büyük “organizasyonda”, kadınındoğal, cinsel dürtülerini yıkıcı bir tehditgibi gören ve ona evhanımı-anne rolününötesinde bir sosyal varoluş alanı tanımayanmuhafazakar anlayışla mı karşı karşıyayız?