Doğu edebiyatının en sevilen aşk hikâyelerinden biri olan Husrev ü Şirin (Ferhad u Şirin), İran ve Türk edebiyatlarında büyük ilgi görmüş ve pek çok şair tarafından mesnevi biçiminde kaleme alınmıştır.
Husrev ü Şirin (Ferhad u Şirin) mesnevilerinin konusu, Sasanî hükümdarlarından Husrev-i Perviz (M.596-628) ile Ermen melikesinin yeğeni Şirin ve Şirin'in diğer âşığı Ferhad arasındaki iki aşk etrafında gelişen ve efsaneleşen olaylardan oluşmaktadır. Türk edebiyatına İran şairi Nizamî-i Gencevî'nin (d.1141-ö.1203) Husrev ü Şirin mesnevisinden tercüme yoluyla geçen bu hikâyeyi, Türk edebiyatında mesnevi konusu olarak işleyen şairlerden biri de XVI. yüzyıl şairi Âzerî'dir (Muallimzade İbrahim Çelebi) (ö.993/1585).
Âzerî'nin, kaynaklarda varlığından söz edilmeyen Husrev ü Şirin mesnevisinin tespit edilen tek nüshası, Macar Bilimler Akademisi Kütüphanesindedir. Bu kitap, Âzerî'nin adı geçen mesnevisinin söz konusu nüshasının tıpkıbasımını, çeviri yazılı metnini ve bu metin üzerine yapılan incelemeyi içermektedir
Doğu edebiyatının en sevilen aşk hikâyelerinden biri olan Husrev ü Şirin (Ferhad u Şirin), İran ve Türk edebiyatlarında büyük ilgi görmüş ve pek çok şair tarafından mesnevi biçiminde kaleme alınmıştır.
Husrev ü Şirin (Ferhad u Şirin) mesnevilerinin konusu, Sasanî hükümdarlarından Husrev-i Perviz (M.596-628) ile Ermen melikesinin yeğeni Şirin ve Şirin'in diğer âşığı Ferhad arasındaki iki aşk etrafında gelişen ve efsaneleşen olaylardan oluşmaktadır. Türk edebiyatına İran şairi Nizamî-i Gencevî'nin (d.1141-ö.1203) Husrev ü Şirin mesnevisinden tercüme yoluyla geçen bu hikâyeyi, Türk edebiyatında mesnevi konusu olarak işleyen şairlerden biri de XVI. yüzyıl şairi Âzerî'dir (Muallimzade İbrahim Çelebi) (ö.993/1585).
Âzerî'nin, kaynaklarda varlığından söz edilmeyen Husrev ü Şirin mesnevisinin tespit edilen tek nüshası, Macar Bilimler Akademisi Kütüphanesindedir. Bu kitap, Âzerî'nin adı geçen mesnevisinin söz konusu nüshasının tıpkıbasımını, çeviri yazılı metnini ve bu metin üzerine yapılan incelemeyi içermektedir