İbn Sina ve Gazali'de İlahi İrade Kurgusu Eleştirel Bir Yaklaşım

Stok Kodu:
9786257879422
Boyut:
13.50x21.00
Sayfa Sayısı:
156
Basım Yeri:
Ankara
Baskı:
1
Basım Tarihi:
2020-12
Kapak Türü:
Ciltsiz
Kağıt Türü:
1. Hamur
Dili:
Türkçe
46,00
9786257879422
718346
İbn Sina ve Gazali'de İlahi İrade Kurgusu
İbn Sina ve Gazali'de İlahi İrade Kurgusu Eleştirel Bir Yaklaşım
46.00

İlâhî iradenin hakiki mahiyeti ile bu mahiyetin zihinsel muhtevası iki ayrı şeydir. Diğerleri gibi ilâhî iradeyi de zihinde anlamlandırma teşebbüsü, hangi metotla yapılırsa yapılsın, bir kurgulama teşebbüsüdür ve bütün kurgular da zihni kuşatan paradigma, dil, din, toplum, kültür, tarih, bilim, önyargılar ve inançların ortak katılımıyla inşa edilir. İbn Sînâ'nın ve Gazâlî'nin önerdikleri ilâhî irade kurguları da bu genellemeden muaf değildir; çünkü ileri sürdükleri her iki kurgu nihai sınırlarına kadar çözümlendiğinde görülecektir ki, ilâhî irade olarak belirledikleri muhteva aslında onların kendi zihinsel envanterlerinin katılımıyla inşa ettikleri bir kurgudan başkası değildir. Problemin elinizdeki kitaba konu olan dramatik yönü ise iki düşünürün de kendi kurgusunu ilâhî iradenin hakiki mahiyeti olarak görmesi ve öteki kurguların bu ideal tasavvur karşısında hesap vermesi gereken problematik muhtevalar olduğunu düşünmesidir.

İlâhî iradenin hakiki mahiyeti ile bu mahiyetin zihinsel muhtevası iki ayrı şeydir. Diğerleri gibi ilâhî iradeyi de zihinde anlamlandırma teşebbüsü, hangi metotla yapılırsa yapılsın, bir kurgulama teşebbüsüdür ve bütün kurgular da zihni kuşatan paradigma, dil, din, toplum, kültür, tarih, bilim, önyargılar ve inançların ortak katılımıyla inşa edilir. İbn Sînâ'nın ve Gazâlî'nin önerdikleri ilâhî irade kurguları da bu genellemeden muaf değildir; çünkü ileri sürdükleri her iki kurgu nihai sınırlarına kadar çözümlendiğinde görülecektir ki, ilâhî irade olarak belirledikleri muhteva aslında onların kendi zihinsel envanterlerinin katılımıyla inşa ettikleri bir kurgudan başkası değildir. Problemin elinizdeki kitaba konu olan dramatik yönü ise iki düşünürün de kendi kurgusunu ilâhî iradenin hakiki mahiyeti olarak görmesi ve öteki kurguların bu ideal tasavvur karşısında hesap vermesi gereken problematik muhtevalar olduğunu düşünmesidir.

Yorum yaz
Bu kitabı henüz kimse eleştirmemiş.
Kapat