İhtilal, toplum yapısında biriken çelişmelerin bir gün patlayışıdır. İyi ya da kötü olduğuna göre değil, şartlar tamam olduğu için ihtilal olur. İşte, şartların tamam oluşu ile ihtilal arasındaki bu zaruret, bağıntı veya illiyettir ki, tarihi determinizm açısından, İhtilalin Mantığı'nı teşkil eder. Bu bakımdan 27 Mayıs İhtilali, şartları tamam olan bir ihtilaldi. 'Her toplum, nasıl kendi tarihin ve jeopolitik ortamının koşulları içinde şekilleşiyorsa, her biri bir sosyal hareket ve yapı değişmesi olan ihtilaller de kendilerini doğuran koşulların hasılası olarak kendilerine özgü nitelikler taşırlar. 'Toplumlar ise, homogen değildirler. Yani her toplumu oluşturan sosyal tabakalarla, bu tabakalar arasındaki ilişkiler ile müesserler ve nihayet topluma hakim olan değer ölçüleri diğer toplumlarla aynı değildir. Ama bütün toplumlar yapılarında, kendi aralarında çatışan çelişkiler mutlaka vardır. Fakat bütün toplumlar için bu çelişkilerin mutlaka ihtilaller yolu ile çözümlenmesi şart mıdır, kaçınılmaz mıdır? Yahut ihtilal toplumsal bir kader ve bütün toplumlar için mukadder midir? Hayır! '
İhtilal, toplum yapısında biriken çelişmelerin bir gün patlayışıdır. İyi ya da kötü olduğuna göre değil, şartlar tamam olduğu için ihtilal olur. İşte, şartların tamam oluşu ile ihtilal arasındaki bu zaruret, bağıntı veya illiyettir ki, tarihi determinizm açısından, İhtilalin Mantığı'nı teşkil eder. Bu bakımdan 27 Mayıs İhtilali, şartları tamam olan bir ihtilaldi. 'Her toplum, nasıl kendi tarihin ve jeopolitik ortamının koşulları içinde şekilleşiyorsa, her biri bir sosyal hareket ve yapı değişmesi olan ihtilaller de kendilerini doğuran koşulların hasılası olarak kendilerine özgü nitelikler taşırlar. 'Toplumlar ise, homogen değildirler. Yani her toplumu oluşturan sosyal tabakalarla, bu tabakalar arasındaki ilişkiler ile müesserler ve nihayet topluma hakim olan değer ölçüleri diğer toplumlarla aynı değildir. Ama bütün toplumlar yapılarında, kendi aralarında çatışan çelişkiler mutlaka vardır. Fakat bütün toplumlar için bu çelişkilerin mutlaka ihtilaller yolu ile çözümlenmesi şart mıdır, kaçınılmaz mıdır? Yahut ihtilal toplumsal bir kader ve bütün toplumlar için mukadder midir? Hayır! '