Çalışma ahlakı kavramı, bir kültürün genel ahlâki yapısından bağımsız değildir. Kültürü oluşturan karakteristik özellikler, genel hatlarıyla, çalışma alanında da geçerlidir. Bu kavramla, çalışmayı yücelten ahlâki değerlere uygunluk, çalışanın işine yönelik duygusal zekâsı, işine karşı tavrı, kişisel istek ve çıkarlardan özveride bulunarak kendisini verimliliğe motive etmesi gibi hususlar akla gelir.
Biz bu çalışmamızda İslam'ın çalışma hayatıyla ilgili ilkelerini, sosyolojik bir çerçevede incelemeye çalıştık. Protestan ahlâkı-kapitalizm örneğinde olduğu gibi, bir kültürün çalışmayı yüceltmenin de ötesinde maddi başarıyı hedeflemesi ve onu her şeyin üstünde görmesi, toplumsal yapıda öngörülmemiş sonuçlara yol açabilir. Farklı bir yapısı olan İslam çalışma ahlâkının, toplumsal hayatta olduğu kadar fertlerin psikolojik yapılarında da sorunlara yol açabilecek aşırı sıkı ve disiplinli çalışma yerine, daha insani mutedil bir çalışma tarzını öngördüğü söylenebilir.
Çalışma ahlakı kavramı, bir kültürün genel ahlâki yapısından bağımsız değildir. Kültürü oluşturan karakteristik özellikler, genel hatlarıyla, çalışma alanında da geçerlidir. Bu kavramla, çalışmayı yücelten ahlâki değerlere uygunluk, çalışanın işine yönelik duygusal zekâsı, işine karşı tavrı, kişisel istek ve çıkarlardan özveride bulunarak kendisini verimliliğe motive etmesi gibi hususlar akla gelir.
Biz bu çalışmamızda İslam'ın çalışma hayatıyla ilgili ilkelerini, sosyolojik bir çerçevede incelemeye çalıştık. Protestan ahlâkı-kapitalizm örneğinde olduğu gibi, bir kültürün çalışmayı yüceltmenin de ötesinde maddi başarıyı hedeflemesi ve onu her şeyin üstünde görmesi, toplumsal yapıda öngörülmemiş sonuçlara yol açabilir. Farklı bir yapısı olan İslam çalışma ahlâkının, toplumsal hayatta olduğu kadar fertlerin psikolojik yapılarında da sorunlara yol açabilecek aşırı sıkı ve disiplinli çalışma yerine, daha insani mutedil bir çalışma tarzını öngördüğü söylenebilir.