Elinizdeki kitap, İslam Felsefesi Teşekkül Dönemi ve İslam Felsefesi Tenkid Dönemi (Elis Yay.) serisinin üçüncüsü olup, Felsefeyi Anadolu'da Yeniden Yurtlandırmak için İslam Felsefesini tematik olarak -Mantık, Bilgi, Bilim, Varlık, Siyaset bağlamında- okuma çabasıdır. İslam Felsefesi: Giriş adlı çalışmanın ilk bölümünde tıpkı Fârâbî'nin İlimlerin Sayımı adlı eserinde olduğu gibi Dil Felsefesi üzerinden dil, düşünce ve mantık irtibatının sağlanması amaçlanmaktadır. Bilgi Felsefesi kısmında “Hakikat”i araştırmada kullanılan epistemolojik yetilerin neliği üzerinde durulmuştur. Rasyonalist, ampirist, nominalist öğretilerin açmazlarının kavramcı-realizm ile aşılma imkânı Fârâbî merkezli incelenmiş, İbn Tufeyl'in Hay b. Yakzân ve İbn Sînâ'nın Boşlukta Uçan Adam öğretileri müzakere edilmiştir. Bu bilgilerin sistematik hâle getirilmiş şekli, Bilim Tarihi ve Felsefesi bölümünde incelenmiş, İslam ilimler tasnifi üzerinde durulmuştur.
Varlık Felsefesi bölümünde, Zorunlu Varlık olarak Tanrı, mümkün varlık olarak evren ve ruhun ölümsüzlüğü incelenmiştir. Evrenin yaratılmasında zaman, kadimlik ve ezelîlik kavramlarının neye tekabül ettiği, determinizm ve indeterminizm sebeplilik bağlamında müzakere edilmiştir.
Tanrı'nın evreni nasıl yarattığına dair (pozitif bilim verilerini merkeze alan) açıklamalardan sonra evreni ve insanı niçin yarattığı bağlamında felsefenin amacının dünya ve ahirette mutluluğun elde edilmesi, bunun için de ruhun ölümsüz olması gerektiği vurgulanmıştır. Siyaset Felsefesi bölümü, var olan şeyler içinde nelerin önemli ve değerli olduğu, varlık hakkındaki (Hak) bilginin nasıl hayra yönelik kullanılabileceği gibi konulara, yani değer tartışmalarına ayrıldı. Burada özgürlük meselesi tartışılıp, İslam filozoflarına göre evrenin nasıl yaratıldığı açıklandıktan sonra niçin yaratıldığı bağlamında ilahiyatın (felsefe-i ula) devreye girdiği, medeni ilimler (fıkıh,kelam ve ahlak) ile etik politik bir sistem önerildiği vurgulanmıştır.
Elinizdeki kitap, İslam Felsefesi Teşekkül Dönemi ve İslam Felsefesi Tenkid Dönemi (Elis Yay.) serisinin üçüncüsü olup, Felsefeyi Anadolu'da Yeniden Yurtlandırmak için İslam Felsefesini tematik olarak -Mantık, Bilgi, Bilim, Varlık, Siyaset bağlamında- okuma çabasıdır. İslam Felsefesi: Giriş adlı çalışmanın ilk bölümünde tıpkı Fârâbî'nin İlimlerin Sayımı adlı eserinde olduğu gibi Dil Felsefesi üzerinden dil, düşünce ve mantık irtibatının sağlanması amaçlanmaktadır. Bilgi Felsefesi kısmında “Hakikat”i araştırmada kullanılan epistemolojik yetilerin neliği üzerinde durulmuştur. Rasyonalist, ampirist, nominalist öğretilerin açmazlarının kavramcı-realizm ile aşılma imkânı Fârâbî merkezli incelenmiş, İbn Tufeyl'in Hay b. Yakzân ve İbn Sînâ'nın Boşlukta Uçan Adam öğretileri müzakere edilmiştir. Bu bilgilerin sistematik hâle getirilmiş şekli, Bilim Tarihi ve Felsefesi bölümünde incelenmiş, İslam ilimler tasnifi üzerinde durulmuştur.
Varlık Felsefesi bölümünde, Zorunlu Varlık olarak Tanrı, mümkün varlık olarak evren ve ruhun ölümsüzlüğü incelenmiştir. Evrenin yaratılmasında zaman, kadimlik ve ezelîlik kavramlarının neye tekabül ettiği, determinizm ve indeterminizm sebeplilik bağlamında müzakere edilmiştir.
Tanrı'nın evreni nasıl yarattığına dair (pozitif bilim verilerini merkeze alan) açıklamalardan sonra evreni ve insanı niçin yarattığı bağlamında felsefenin amacının dünya ve ahirette mutluluğun elde edilmesi, bunun için de ruhun ölümsüz olması gerektiği vurgulanmıştır. Siyaset Felsefesi bölümü, var olan şeyler içinde nelerin önemli ve değerli olduğu, varlık hakkındaki (Hak) bilginin nasıl hayra yönelik kullanılabileceği gibi konulara, yani değer tartışmalarına ayrıldı. Burada özgürlük meselesi tartışılıp, İslam filozoflarına göre evrenin nasıl yaratıldığı açıklandıktan sonra niçin yaratıldığı bağlamında ilahiyatın (felsefe-i ula) devreye girdiği, medeni ilimler (fıkıh,kelam ve ahlak) ile etik politik bir sistem önerildiği vurgulanmıştır.