Uluhiyet, kainat, hayat ve insan ile ilgili İslami düşünüşü genel çizgileriyle kavramadan A'İslam da sosyal adalet A'in özelliğini kavrayamayız. Çünkü sosyal adalet, İslam ın bütün öğretilerinin kaynaklandığı bu ana esasın bir dalından başka bir şey değildir.
İslam insan hayatının tümünü düzenlemeyi üzerine alırken, çeşitli yönlerini rastgele ve birbirinden ayrı ve darmadağın bir şekilde ele almaz. Çünkü İslam ın uluhiyyet, kainat ve hayat ile ilgili külli ve mükemmel bir düşünüşü vardır. Bütün incelik ve teferruat bu düşünüşten çıkar: bütün nazariye ve teşri leri, cezaları, ibadet ve muameleleri onunla sıkı sıkıya bağlıdır. Böylece hepsi bu mükemmel ve geniş kapsamlı düşünüşten kaynaklanır. Fakat insanın görüşüne (rey) de hiçbir durumda zincir vurulmaz: hiçbir problem de diğer problemlerden ayrı olarak ele alınıp çözümlenmeye çalışılmaz.
İslam ın külli şekildeki bu tasavvurunun bilinmesi, hakkında araştırma yapacak olana esas ve kurallarını anlamayı, cüz i şeyleri külli esaslara bağlamayı, zevkle ve inceliklerine kadar, çizgi ve yönelişlerini incelemeyi, onu iç içe, mükemmel bir düzen, parçalanmaz bir bütün olarak görmeyi, bütün parça ve hedefleri bir arada bulunmadıkça hayatta hiçbir semere veremeyeceğini görmeyi çok kolaylaştırır.
Uluhiyet, kainat, hayat ve insan ile ilgili İslami düşünüşü genel çizgileriyle kavramadan A'İslam da sosyal adalet A'in özelliğini kavrayamayız. Çünkü sosyal adalet, İslam ın bütün öğretilerinin kaynaklandığı bu ana esasın bir dalından başka bir şey değildir.
İslam insan hayatının tümünü düzenlemeyi üzerine alırken, çeşitli yönlerini rastgele ve birbirinden ayrı ve darmadağın bir şekilde ele almaz. Çünkü İslam ın uluhiyyet, kainat ve hayat ile ilgili külli ve mükemmel bir düşünüşü vardır. Bütün incelik ve teferruat bu düşünüşten çıkar: bütün nazariye ve teşri leri, cezaları, ibadet ve muameleleri onunla sıkı sıkıya bağlıdır. Böylece hepsi bu mükemmel ve geniş kapsamlı düşünüşten kaynaklanır. Fakat insanın görüşüne (rey) de hiçbir durumda zincir vurulmaz: hiçbir problem de diğer problemlerden ayrı olarak ele alınıp çözümlenmeye çalışılmaz.
İslam ın külli şekildeki bu tasavvurunun bilinmesi, hakkında araştırma yapacak olana esas ve kurallarını anlamayı, cüz i şeyleri külli esaslara bağlamayı, zevkle ve inceliklerine kadar, çizgi ve yönelişlerini incelemeyi, onu iç içe, mükemmel bir düzen, parçalanmaz bir bütün olarak görmeyi, bütün parça ve hedefleri bir arada bulunmadıkça hayatta hiçbir semere veremeyeceğini görmeyi çok kolaylaştırır.