Bedahşan bölgesi İsmailileri, Orta Asya'da tarihsel süreç içerisinde zamanla Farsileşmenin yada Türkleşmenin etkisi altında kalmaksızın, hala İslam öncesi kültür izlerini kendi İslami geleneği içerisinde baskın bir şekilde yaşatan, Pamirler ve Hindikuşların dağlı Tacikleridir.
Kelâm-ı Pîr ise, onların İsmaililik yorumlarını en iyi şekilde yansıtan metindir denilebilir. Her ne kadar Bedahşan'a İsmaililiği getirmiş olan Nasır-ı Hüsrev'e atfedilen bir eser olsa da kitabın edebi dili bunun doğru olmadığını göstermektedir. Türkçeye kazandırılmış olması, inanç biçimi olarak Anadolu Aleviliği ve Bedahşan İsmaililiği karşılaştırması yapmamıza olanak sağlaması açısından büyük önem taşıyor.
Son yıllarda Türkiye'de oldukça popüler olan ve daha ziyade Ortadoğu kökenli etkilerden biri olarak görülen Anadolu Aleviliğinin kökenindeki İsmaili etkiler meselesinin Orta Asya ayağının anlaşılması açısından önemlidir ve büyük bir katkıdır.
Bedahşan bölgesi İsmailileri, Orta Asya'da tarihsel süreç içerisinde zamanla Farsileşmenin yada Türkleşmenin etkisi altında kalmaksızın, hala İslam öncesi kültür izlerini kendi İslami geleneği içerisinde baskın bir şekilde yaşatan, Pamirler ve Hindikuşların dağlı Tacikleridir.
Kelâm-ı Pîr ise, onların İsmaililik yorumlarını en iyi şekilde yansıtan metindir denilebilir. Her ne kadar Bedahşan'a İsmaililiği getirmiş olan Nasır-ı Hüsrev'e atfedilen bir eser olsa da kitabın edebi dili bunun doğru olmadığını göstermektedir. Türkçeye kazandırılmış olması, inanç biçimi olarak Anadolu Aleviliği ve Bedahşan İsmaililiği karşılaştırması yapmamıza olanak sağlaması açısından büyük önem taşıyor.
Son yıllarda Türkiye'de oldukça popüler olan ve daha ziyade Ortadoğu kökenli etkilerden biri olarak görülen Anadolu Aleviliğinin kökenindeki İsmaili etkiler meselesinin Orta Asya ayağının anlaşılması açısından önemlidir ve büyük bir katkıdır.