Eser; Bizans ve Osmanlı dönemi olmak üzere İstanbul'da yaşamış ve çeşitli hayır eserleri bırakmış 100 hayırsever hanımefendinin hayatlarını ve eserlerini konu edinmektedir. Bunlardan 11'i Bizans hanımefendisi, geri kalanı Osmanlı kadınıdır. Osmanlı hanımefendileri içerisinde aslında sayıları bir hayli fazla olan gayrimüslim hayırseverlerden 2 tanesi örnek olarak verilmiştir. Hayır eserleri, iki dönem için typikon ve vakfiye denilen belgelerde kayıt altına alınmıştır. Kitapta işlenen hayır eserlerine örnek olarak; mabetler ve tekkeler, su yapıları, kütüphaneler, mektepler ve medreseler, imaretler ve hastahaneler gibi mimari yapılarla birlikte; muhtaç hastaların tedavi ve bakıcı masraflarını, gelin olacak yoksul kızların çeyizlerini, öğrencilerin kıyafet ve ayakkabılarını karşılayan, yaşlıların bakımını yapan, borcu için hapis yatanların borçlarını ödeyen ve köleleri hürriyetine kavuşturan iyilik faaliyetleri sayılabilir.
Eser; Bizans ve Osmanlı dönemi olmak üzere İstanbul'da yaşamış ve çeşitli hayır eserleri bırakmış 100 hayırsever hanımefendinin hayatlarını ve eserlerini konu edinmektedir. Bunlardan 11'i Bizans hanımefendisi, geri kalanı Osmanlı kadınıdır. Osmanlı hanımefendileri içerisinde aslında sayıları bir hayli fazla olan gayrimüslim hayırseverlerden 2 tanesi örnek olarak verilmiştir. Hayır eserleri, iki dönem için typikon ve vakfiye denilen belgelerde kayıt altına alınmıştır. Kitapta işlenen hayır eserlerine örnek olarak; mabetler ve tekkeler, su yapıları, kütüphaneler, mektepler ve medreseler, imaretler ve hastahaneler gibi mimari yapılarla birlikte; muhtaç hastaların tedavi ve bakıcı masraflarını, gelin olacak yoksul kızların çeyizlerini, öğrencilerin kıyafet ve ayakkabılarını karşılayan, yaşlıların bakımını yapan, borcu için hapis yatanların borçlarını ödeyen ve köleleri hürriyetine kavuşturan iyilik faaliyetleri sayılabilir.