Kültürünün özünde kitap olan ve Oku emriyle başlayan bir vahiy medeniyetinin insanı iken, nasıl oldu da kitapsız/kültürsüz toplum haline geldik? Türk-İslam terkisinin merkezî normundan ve kültürümüzün ana dinamiklerinden nasıl saptık? Tahlil edilmesi, teşrih masasına yatırılması ve sorgulanması gereken sosyal bir vak'adır bu.Cemil Meriç, Her toplum bir kitaba dayanır. Senin kitabın hangisi? diye sorar. Evet gerek kültür alanında, gerekse inanç sistemi olarak, insan dediğin bir kitaba bağlı olmalı. Her türlü semavî yasadan ve üslûplu yaşama kaygısından uzak bir hayatı yüceltmek mümkün değil.Kitapsız toplum, fikirsiz toplumdur. Fikirsiz toplum ise toplum değil, sadece bir yığındır. Çilesiz, derinliksiz, murakabesiz bir yığın!Kitapsız toplum, kıymet ölçüleri, moral değerleri, töresi, geleneği ve kökleri ile ilişiğini kesen; millî ve mânevî hafızasını kaybeden; Cengiz Aytmatov'un deyişi ile mankutlaşan bir toplumdur.
Kültürünün özünde kitap olan ve Oku emriyle başlayan bir vahiy medeniyetinin insanı iken, nasıl oldu da kitapsız/kültürsüz toplum haline geldik? Türk-İslam terkisinin merkezî normundan ve kültürümüzün ana dinamiklerinden nasıl saptık? Tahlil edilmesi, teşrih masasına yatırılması ve sorgulanması gereken sosyal bir vak'adır bu.Cemil Meriç, Her toplum bir kitaba dayanır. Senin kitabın hangisi? diye sorar. Evet gerek kültür alanında, gerekse inanç sistemi olarak, insan dediğin bir kitaba bağlı olmalı. Her türlü semavî yasadan ve üslûplu yaşama kaygısından uzak bir hayatı yüceltmek mümkün değil.Kitapsız toplum, fikirsiz toplumdur. Fikirsiz toplum ise toplum değil, sadece bir yığındır. Çilesiz, derinliksiz, murakabesiz bir yığın!Kitapsız toplum, kıymet ölçüleri, moral değerleri, töresi, geleneği ve kökleri ile ilişiğini kesen; millî ve mânevî hafızasını kaybeden; Cengiz Aytmatov'un deyişi ile mankutlaşan bir toplumdur.