Çalışmamızda, Kur'an'ın nazil olduğu olgusal ortam ve Arap toplumun yapısı, Kur'an'ın yazıya geçirilmesi, ezberlenip muhafaza edilmesi, bir mushaf haline getiriliş aşamaları, çoğaltılıp neşredilmesi ve Kur'an'ın mevsukiyeti gibi ilk dönemlerden beri ele alınıp tartışılan ve hesaplaşması yapılan konuların doğru bir şekilde anlaşılmasını hedefledik ve bu alanda görmüş olduğumuz boşluğun bilimsel verilerle doldurulması gereğini hissettiğimiz için böyle bir konuyu tercih ettik. Tamamen teslimiyet ve kabule dayanarak okunan Kur'an tarîhî mirasımızın, yeni ve eleştirel bir duruşla tekrar gözden geçirilmesini sağlayacak olan çalışmalara, bir nebze olsun katkıda bulunmayı hedefledik. Amacımız bu geleneği değerlendirip onun tenkidini yapmak ve yeni bir bakış açısı inşa etmektir. Çünkü bu tarz çalışmalarda karşılaşılan problemlerin çoğu, bu dönemin tarihine dogmatik hale getirdiğimiz bakış açısından kaynaklanmaktadır.
Çalışmamızda, Kur'an'ın nazil olduğu olgusal ortam ve Arap toplumun yapısı, Kur'an'ın yazıya geçirilmesi, ezberlenip muhafaza edilmesi, bir mushaf haline getiriliş aşamaları, çoğaltılıp neşredilmesi ve Kur'an'ın mevsukiyeti gibi ilk dönemlerden beri ele alınıp tartışılan ve hesaplaşması yapılan konuların doğru bir şekilde anlaşılmasını hedefledik ve bu alanda görmüş olduğumuz boşluğun bilimsel verilerle doldurulması gereğini hissettiğimiz için böyle bir konuyu tercih ettik. Tamamen teslimiyet ve kabule dayanarak okunan Kur'an tarîhî mirasımızın, yeni ve eleştirel bir duruşla tekrar gözden geçirilmesini sağlayacak olan çalışmalara, bir nebze olsun katkıda bulunmayı hedefledik. Amacımız bu geleneği değerlendirip onun tenkidini yapmak ve yeni bir bakış açısı inşa etmektir. Çünkü bu tarz çalışmalarda karşılaşılan problemlerin çoğu, bu dönemin tarihine dogmatik hale getirdiğimiz bakış açısından kaynaklanmaktadır.