“Yol bir sürek binbir” kuramı, değişik coğrafi alanlara dağılan Alevi toplumundaki inançsal alana haiz farklı uygulamaların, ortak algılarla ele alınışına işaret eden bir nosyondur.
Otantik inanç ritlerini/erkânlarını, sentezleme geleneğiyle içselleştiren Alevi anaları, réberleri, pirleri, mürşidleri, zakir ve dervişleri talip topluluklarına kendi ana dilleriyle doğaçlama gılbanglarıyla/dualarıyla sunmuşlardır. Bu vesileyle doğal ortamlarda toplumsal bilince dayanan kabullerle, sosyal hayatın ahlaki değerlerini, bölgesel ayırımlar ekseninde dahili modellerle yaşatmanın çabası içine girmişler.
“Yol bir sürek binbir” kuramı ile, değişen zaman ve mekan kapsamında ortaya çıkan “Yol'da bir/birlik olma” temel ilke perspektiviyle “bin bir” değişkenliklerle hareket edilmesi anlatılmaktadır. Burada esas olan Hakk'a, adalete, ahlaka, kâmilliğe varılan “Doğru Yol”dur.
Elbette bu ana eksene ulaşmanın irili ufaklı, engebeli, düz, tâli ve patika yolları bulunmaktadır. İşte bu tâli yollar, pratikte “sürek” olarak karşımıza çıkmaktadır.
Bu kitapta ise Yol'un süreklerinden biri olan Réya/Raa Heqî Süreği (Kürt Aleviliği) anlatılmıştır.
“Yol bir sürek binbir” kuramı, değişik coğrafi alanlara dağılan Alevi toplumundaki inançsal alana haiz farklı uygulamaların, ortak algılarla ele alınışına işaret eden bir nosyondur.
Otantik inanç ritlerini/erkânlarını, sentezleme geleneğiyle içselleştiren Alevi anaları, réberleri, pirleri, mürşidleri, zakir ve dervişleri talip topluluklarına kendi ana dilleriyle doğaçlama gılbanglarıyla/dualarıyla sunmuşlardır. Bu vesileyle doğal ortamlarda toplumsal bilince dayanan kabullerle, sosyal hayatın ahlaki değerlerini, bölgesel ayırımlar ekseninde dahili modellerle yaşatmanın çabası içine girmişler.
“Yol bir sürek binbir” kuramı ile, değişen zaman ve mekan kapsamında ortaya çıkan “Yol'da bir/birlik olma” temel ilke perspektiviyle “bin bir” değişkenliklerle hareket edilmesi anlatılmaktadır. Burada esas olan Hakk'a, adalete, ahlaka, kâmilliğe varılan “Doğru Yol”dur.
Elbette bu ana eksene ulaşmanın irili ufaklı, engebeli, düz, tâli ve patika yolları bulunmaktadır. İşte bu tâli yollar, pratikte “sürek” olarak karşımıza çıkmaktadır.
Bu kitapta ise Yol'un süreklerinden biri olan Réya/Raa Heqî Süreği (Kürt Aleviliği) anlatılmıştır.