Mâturîdîliğin “akılcı” bir mezhep, Mâturîdîlerin de “Mürciî” ve “ehl-i rey” olduğu eskiden beri çeşitli çevreler tarafından farklı amaçlarla gündeme getirilen bir iddiadır.
Elinizdeki eserde bu iddia Ebû Hanîfe, Mâturîdî, Nesefî, Pezdevî ve Sâbûnî'nin aralarında olduğu önde gelen Hanefî âlimlerin eserlerinden hareketle tarihsel bir sıralama ve nesnel bir metotla incelenerek araştırılmış ve Mâturîdîlikte “bilgi teorisi”nin esaslarını Kur'ân ve sünnetin belirlediği açık ve net delillerle ortaya konmuştur.
Bu kapsamda “Hanefîlik” mezhebinin “Mâturîdîlik” olarak isim değiştirmesinin tarihî seyri irdelenmiş, “Hanefîlik” ve “Mâturîdîlik” şeklinde iki isim kullanılmasının gereksiz ve Mâturîdîliğin “Mürcie” ya da “ehl-i rey” olarak tanımlanmasının dayanaksız olduğu sonucuna varılmıştır.
Mâturîdîliğin “akılcı” bir mezhep, Mâturîdîlerin de “Mürciî” ve “ehl-i rey” olduğu eskiden beri çeşitli çevreler tarafından farklı amaçlarla gündeme getirilen bir iddiadır.
Elinizdeki eserde bu iddia Ebû Hanîfe, Mâturîdî, Nesefî, Pezdevî ve Sâbûnî'nin aralarında olduğu önde gelen Hanefî âlimlerin eserlerinden hareketle tarihsel bir sıralama ve nesnel bir metotla incelenerek araştırılmış ve Mâturîdîlikte “bilgi teorisi”nin esaslarını Kur'ân ve sünnetin belirlediği açık ve net delillerle ortaya konmuştur.
Bu kapsamda “Hanefîlik” mezhebinin “Mâturîdîlik” olarak isim değiştirmesinin tarihî seyri irdelenmiş, “Hanefîlik” ve “Mâturîdîlik” şeklinde iki isim kullanılmasının gereksiz ve Mâturîdîliğin “Mürcie” ya da “ehl-i rey” olarak tanımlanmasının dayanaksız olduğu sonucuna varılmıştır.