Bütün şiirleri bir kefeye. Çile (Senfonya) öteki kefeye konacak olsa Çile'nin daha ağır geleceğini düşünen Kısakürek,İdeolocya Örgüsü'nü ise bütün eserlerinin özü olarak kabul eder. Çile. sanatkar için bir oluşun ifadesiyle, İdeolocya Örgüsü ise hayalini kurduğu devlet ve dünya nizamının manifestosu değerindedir. Bu itibarla roman ve hikayeleri, edebi nitelikteki diğer çalışmaları ile yukarıda sözü geçen oluşu ve bu oluşla birlikte gelişecek yeni nizamı, estetik bir terkiple kitlelere ulaştırmak gayesindedir. Hu yüzden bu eserlerinde fikir, odak noktasıdır. Dış plandan en mahrem boyutuna kadar fert. ahlaki çöküntü içindeki toplum, ideal toplum düzeni, doğru din anlayışı, siyaset kurumları, ekonomi, güzel sanatlar. Doğu-Batı düalizmi hep bu fikir odak noktasının konuları olarak kurmaca ve biyografik eserlerinde işlenmiştir. Bu sebeple çalışmamızın iki ayağından biri edebî değer, diğeri ise fikirdir.
Bütün şiirleri bir kefeye. Çile (Senfonya) öteki kefeye konacak olsa Çile'nin daha ağır geleceğini düşünen Kısakürek,İdeolocya Örgüsü'nü ise bütün eserlerinin özü olarak kabul eder. Çile. sanatkar için bir oluşun ifadesiyle, İdeolocya Örgüsü ise hayalini kurduğu devlet ve dünya nizamının manifestosu değerindedir. Bu itibarla roman ve hikayeleri, edebi nitelikteki diğer çalışmaları ile yukarıda sözü geçen oluşu ve bu oluşla birlikte gelişecek yeni nizamı, estetik bir terkiple kitlelere ulaştırmak gayesindedir. Hu yüzden bu eserlerinde fikir, odak noktasıdır. Dış plandan en mahrem boyutuna kadar fert. ahlaki çöküntü içindeki toplum, ideal toplum düzeni, doğru din anlayışı, siyaset kurumları, ekonomi, güzel sanatlar. Doğu-Batı düalizmi hep bu fikir odak noktasının konuları olarak kurmaca ve biyografik eserlerinde işlenmiştir. Bu sebeple çalışmamızın iki ayağından biri edebî değer, diğeri ise fikirdir.