Halk arasında ‘şarkı' denildiğinde en basit anlamıyla akla gelen müzik yapıtının bir başka halinin bu kitapta yer aldığını en başta ifade etmek isterim. Bu ‘bir başka hal', günümüz popüler kültürünün oluşturup sunduğu çok çeşitli biçimlerdeki ‘şarkı' türü ile asıl anlamıyla Avrupa kültürünün sözlü müzik kurgusuna temel olan ‘şarkı' türü arasındaki farkın ifadesidir aslında.
Bugünün şarkısı kitlelere, arabesk, pop, rock, hip-hop gibi pek çok farklı biçimde ulaşıyor. Elbette bu kitapta bu türlerden ayrı olduğumuz nokta çok sesli Batı müziğinin bir parçası olarak doğan, ifade biçimini Batı kültüründen edinen ‘sanat şarkısı'na dayanıyor. Burada ortaya çıkan farkı, belirtilen popüler/güncel biçimler ve sanat şarkıları arasında bir kıyasla ele alırsak değinilmesi gereken husus bu ikisi arasındaki ‘kalite' farkı değil, ‘anlatım biçimi' farkı olmalıdır. Nihayetinde, toplumun sanatsal zevk ve beğenilerinin yüzyıllardır pek çok biçimde değiştiğine sanat tarihinin ortaya koyduğu biçimde tanık oluyoruz. Bu tanıklığımız da sanatın her dalını, daha da özelde her biçimini kendi bağlamında değerlendirmeyi gerekli kılıyor. Bu nedenle yukarıda adı geçen müzik türlerinin de kendilerine özgü bir değere sahip olduklarını hemen belirterek bu türleri kendi bağlamlarında değerlendirilmek üzere şimdilik bir kenara bırakalım ki arabeski de, hip-hopu da zevkle dinleyen, benimseyen bir dinleyicinin olası tepkisi ihtimalini engellemiş olalım.
Bu kitapta 3 farklı tonalite için düzenlenmiş 8 şarkı bulunuyor. Şarkıların sıralamasında şiirsel ya da müziksel bir düzen tasarlanmadı. Ancak her bir şarkının farklı tonalitelerde arka arkaya geldiği görülecektir ki buradaki sıralamada ilk olarak ‘orijinal' tonaliteye yer vermek daha anlamlı idi. Orijinal tonun ardından gelen diğer iki ton ise farklı ses gruplarına yönelik olarak düzenlendi.
Faydalı olması dileği ile...
Halk arasında ‘şarkı' denildiğinde en basit anlamıyla akla gelen müzik yapıtının bir başka halinin bu kitapta yer aldığını en başta ifade etmek isterim. Bu ‘bir başka hal', günümüz popüler kültürünün oluşturup sunduğu çok çeşitli biçimlerdeki ‘şarkı' türü ile asıl anlamıyla Avrupa kültürünün sözlü müzik kurgusuna temel olan ‘şarkı' türü arasındaki farkın ifadesidir aslında.
Bugünün şarkısı kitlelere, arabesk, pop, rock, hip-hop gibi pek çok farklı biçimde ulaşıyor. Elbette bu kitapta bu türlerden ayrı olduğumuz nokta çok sesli Batı müziğinin bir parçası olarak doğan, ifade biçimini Batı kültüründen edinen ‘sanat şarkısı'na dayanıyor. Burada ortaya çıkan farkı, belirtilen popüler/güncel biçimler ve sanat şarkıları arasında bir kıyasla ele alırsak değinilmesi gereken husus bu ikisi arasındaki ‘kalite' farkı değil, ‘anlatım biçimi' farkı olmalıdır. Nihayetinde, toplumun sanatsal zevk ve beğenilerinin yüzyıllardır pek çok biçimde değiştiğine sanat tarihinin ortaya koyduğu biçimde tanık oluyoruz. Bu tanıklığımız da sanatın her dalını, daha da özelde her biçimini kendi bağlamında değerlendirmeyi gerekli kılıyor. Bu nedenle yukarıda adı geçen müzik türlerinin de kendilerine özgü bir değere sahip olduklarını hemen belirterek bu türleri kendi bağlamlarında değerlendirilmek üzere şimdilik bir kenara bırakalım ki arabeski de, hip-hopu da zevkle dinleyen, benimseyen bir dinleyicinin olası tepkisi ihtimalini engellemiş olalım.
Bu kitapta 3 farklı tonalite için düzenlenmiş 8 şarkı bulunuyor. Şarkıların sıralamasında şiirsel ya da müziksel bir düzen tasarlanmadı. Ancak her bir şarkının farklı tonalitelerde arka arkaya geldiği görülecektir ki buradaki sıralamada ilk olarak ‘orijinal' tonaliteye yer vermek daha anlamlı idi. Orijinal tonun ardından gelen diğer iki ton ise farklı ses gruplarına yönelik olarak düzenlendi.
Faydalı olması dileği ile...