Sebilürreşad, Ağustos 2020 ve 1055. sayısı ile 113. yılına merhaba diyor. Bu ay, 24 Temmuz 2020 günü kilitleri kırılan Ayasofya müjdesiyle sizi selamlıyor olmak bizim için ayrı bir heyecan.
Sebilürreşad için Ayasofya'nın ayrı bir anlamı daha var. 1948'de Sebilürreşad, yeniden besmelesi çekildiğinde, Ayasofya için bugün nihayete eren “cami olarak varlığını sürdürmeli” bilincinin inşasına başlayan bir dergi olmuştur.
1948 yılında Ayasofya'nın “Eşya ambarı olarak mı kullanılacağına” vurgu yapan Sebilürreşad, “ambar” endişesini bilerek gündeme getirmiş, camii vasfını yitirmesinin onu bu haliyle işlevinden uzaklaştıracağının altını çizmişti. Bu yazı İslâmi sahada yayın yapan dergiler için milattır. Zira Ayasofya mevzusunun ilk düğümünü çözme teşebbüsü işte Sebilürreşad'da 1948 yılında yayınlanan bu yazıdır.
1952'nin Nisan ayında “Ayasofya Camii hakkında bazı notlar” başlıklı imzasız yazıda ise konuyla ilgili ipuçları okuyucuya sunulur. Fazla detaya girilmez ama ciddi iddialar yer almaktadır. Bunlardan biri Ayasofya Camii'nin müzeye dönüştürülmesine Bulgaristan'da karar verilmesidir.
Yine 1952'de Temmuz ayında Eşref Edib Fergan'ın kaleme aldığı “Birinci merhale müze, ikinci merhale kilise” başlıklı yazıda da önemli iddialarda bulunulur. Hatta iddia ileri bir noktaya taşınarak, “Kilise yapılmak için zemin hazırlanıyor” demeye getirilir. Aynı yazıda dikkati çeken bir diğer husus, Yunanlı din adamlarının, Gazi Mustafa Kemal tarafından Ayasofya Camii'nin kiliselerine verileceğinin ima ve iddia edilmesidir. Ayasofya Camii'nin müzeye dönüştürülmesinin Batı'nın yönlendirmesiyle CHP tarafından yapıldığına işaret eden Eşref Edib Fergan, bir milletvekilinin bu sürece dâhil olduğunu hatta Tevfik Rüştü'nün her şeyi bildiğini belirtirken devlet arşivlerinde bununla ilgili belgelerinde olabileceğini de yazar.
Dönemle ilgili bu yazıların yanı sıra Fethi Tevetoğlu'nun 1951 yılında yayınlanan, Fatih Sultan Mehmed Han'dan Üçüncü Roma Moskova tezine, camiye çevrilmesi ile 29 Mayıs'ın Türk bayramı olmasını yönünde önerilerinin yer aldığı Ayasofya konulu “72 yıl sonra gelen Ayasofya cevabı!” başlıklı Sebilürreşad'ın bu ay ki yazı başlıkları ve yazarları sırasıyla şöyle:
Ayasofya Camii Kebir
Fatih Bayhan
Ayasofya Camii'nin müzeye dönüştürülmesine Bulgaristan'da mı karar verildi?
Fatma Türk Toksoy
Son mabet: Ayasofya
Ahmet Onay
Ayasofya eşya ambarı gibi kalmadı!
Mehmet Poyraz
Ayasofya sadece Ayasofya değildir
Abdulaziz Tantik
Türk milliyetçilerinden Ayasofya Camii çağrısı
Sebilürreşad
Ayasofya Camii'nin Yunan kilisesine verilmesi vaadinde bulunuldu mu?
Eşref Edib Fergan
Ayasofya'nın başına gelen en güzel şey, camii olmaktır!
Mehmet Akif Işık
Ayasofya Camii'nin açılması yeni fetihlerin habercisi
Recep Garip
Cumhurbaşkanı Erdoğan'ın Ayasofya mesajları ve Kudüs vurgusu üzerine
Müftüzade Ahmet Akgül
Rusya'nın 'Üçüncü Roma: Moskova' iddiası ile İstanbul ve Ayasofya planı
Mehmet Poyraz
Ayasofya Bizans harabesi değil, Türk ma'muresidir
Fethi Tevetoğlu
Tabiatta Ahlâk
Lütfi Bergen
Çetin Yol
Erdal Noyan
Hermeneutiğin Kavramsal Yapısı
Murat Onaran
“islam'da 50 Önemli İsim”
Nizameddin Duran
Ruh Sağlığı - Iıı
Ahmet Garip
Hasan Aycın'ın "klavuz Kara Köpekli Kral Çıplak" Çizgisi
Cevat Akkanat
Açıldı Ayasofya!
Bestami Yazgan
Haldun'a Selam
Nihat Dağlı
Kültürün Ses Tiplerine Ve Kulak Zevkine Etkisi – Iv
Eftalya Fettahoğlu Emirmiran
Göç, Gurbet Ve Varoşların Ürünü Arabesk
Halit Yıldırım
Halide Edip'in "gülnuş Sultan" Hikâyesinde Kadın Ne İster?
Zeynep Sati Yalçın
Ateşim 38,7° Ne Yapmalıyım?
Muhammed Emin Asaroğlu
113.Yıla Girerken Ayasofya'yı Hür Görmek Nasip Oldu!
Fatih Bayhan
Sebîlürreşad Kudüs Günlüğü
Mahmut Doğan
Mimar Kemaleddin'in “bursa'da Türk Asar-I Mimariyyesi” Adlı Makalesinin Söyledikleri
Selimcan Yelseli
Kırdı Zincirlerini Ayasofya
Mustafa Armağan
Sebilürreşad, Ağustos 2020 ve 1055. sayısı ile 113. yılına merhaba diyor. Bu ay, 24 Temmuz 2020 günü kilitleri kırılan Ayasofya müjdesiyle sizi selamlıyor olmak bizim için ayrı bir heyecan.
Sebilürreşad için Ayasofya'nın ayrı bir anlamı daha var. 1948'de Sebilürreşad, yeniden besmelesi çekildiğinde, Ayasofya için bugün nihayete eren “cami olarak varlığını sürdürmeli” bilincinin inşasına başlayan bir dergi olmuştur.
1948 yılında Ayasofya'nın “Eşya ambarı olarak mı kullanılacağına” vurgu yapan Sebilürreşad, “ambar” endişesini bilerek gündeme getirmiş, camii vasfını yitirmesinin onu bu haliyle işlevinden uzaklaştıracağının altını çizmişti. Bu yazı İslâmi sahada yayın yapan dergiler için milattır. Zira Ayasofya mevzusunun ilk düğümünü çözme teşebbüsü işte Sebilürreşad'da 1948 yılında yayınlanan bu yazıdır.
1952'nin Nisan ayında “Ayasofya Camii hakkında bazı notlar” başlıklı imzasız yazıda ise konuyla ilgili ipuçları okuyucuya sunulur. Fazla detaya girilmez ama ciddi iddialar yer almaktadır. Bunlardan biri Ayasofya Camii'nin müzeye dönüştürülmesine Bulgaristan'da karar verilmesidir.
Yine 1952'de Temmuz ayında Eşref Edib Fergan'ın kaleme aldığı “Birinci merhale müze, ikinci merhale kilise” başlıklı yazıda da önemli iddialarda bulunulur. Hatta iddia ileri bir noktaya taşınarak, “Kilise yapılmak için zemin hazırlanıyor” demeye getirilir. Aynı yazıda dikkati çeken bir diğer husus, Yunanlı din adamlarının, Gazi Mustafa Kemal tarafından Ayasofya Camii'nin kiliselerine verileceğinin ima ve iddia edilmesidir. Ayasofya Camii'nin müzeye dönüştürülmesinin Batı'nın yönlendirmesiyle CHP tarafından yapıldığına işaret eden Eşref Edib Fergan, bir milletvekilinin bu sürece dâhil olduğunu hatta Tevfik Rüştü'nün her şeyi bildiğini belirtirken devlet arşivlerinde bununla ilgili belgelerinde olabileceğini de yazar.
Dönemle ilgili bu yazıların yanı sıra Fethi Tevetoğlu'nun 1951 yılında yayınlanan, Fatih Sultan Mehmed Han'dan Üçüncü Roma Moskova tezine, camiye çevrilmesi ile 29 Mayıs'ın Türk bayramı olmasını yönünde önerilerinin yer aldığı Ayasofya konulu “72 yıl sonra gelen Ayasofya cevabı!” başlıklı Sebilürreşad'ın bu ay ki yazı başlıkları ve yazarları sırasıyla şöyle:
Ayasofya Camii Kebir
Fatih Bayhan
Ayasofya Camii'nin müzeye dönüştürülmesine Bulgaristan'da mı karar verildi?
Fatma Türk Toksoy
Son mabet: Ayasofya
Ahmet Onay
Ayasofya eşya ambarı gibi kalmadı!
Mehmet Poyraz
Ayasofya sadece Ayasofya değildir
Abdulaziz Tantik
Türk milliyetçilerinden Ayasofya Camii çağrısı
Sebilürreşad
Ayasofya Camii'nin Yunan kilisesine verilmesi vaadinde bulunuldu mu?
Eşref Edib Fergan
Ayasofya'nın başına gelen en güzel şey, camii olmaktır!
Mehmet Akif Işık
Ayasofya Camii'nin açılması yeni fetihlerin habercisi
Recep Garip
Cumhurbaşkanı Erdoğan'ın Ayasofya mesajları ve Kudüs vurgusu üzerine
Müftüzade Ahmet Akgül
Rusya'nın 'Üçüncü Roma: Moskova' iddiası ile İstanbul ve Ayasofya planı
Mehmet Poyraz
Ayasofya Bizans harabesi değil, Türk ma'muresidir
Fethi Tevetoğlu
Tabiatta Ahlâk
Lütfi Bergen
Çetin Yol
Erdal Noyan
Hermeneutiğin Kavramsal Yapısı
Murat Onaran
“islam'da 50 Önemli İsim”
Nizameddin Duran
Ruh Sağlığı - Iıı
Ahmet Garip
Hasan Aycın'ın "klavuz Kara Köpekli Kral Çıplak" Çizgisi
Cevat Akkanat
Açıldı Ayasofya!
Bestami Yazgan
Haldun'a Selam
Nihat Dağlı
Kültürün Ses Tiplerine Ve Kulak Zevkine Etkisi – Iv
Eftalya Fettahoğlu Emirmiran
Göç, Gurbet Ve Varoşların Ürünü Arabesk
Halit Yıldırım
Halide Edip'in "gülnuş Sultan" Hikâyesinde Kadın Ne İster?
Zeynep Sati Yalçın
Ateşim 38,7° Ne Yapmalıyım?
Muhammed Emin Asaroğlu
113.Yıla Girerken Ayasofya'yı Hür Görmek Nasip Oldu!
Fatih Bayhan
Sebîlürreşad Kudüs Günlüğü
Mahmut Doğan
Mimar Kemaleddin'in “bursa'da Türk Asar-I Mimariyyesi” Adlı Makalesinin Söyledikleri
Selimcan Yelseli
Kırdı Zincirlerini Ayasofya
Mustafa Armağan