Sûfî bakış açısına göre insandaki tabiat, nefs, kalp, ruh, iç şuur ve en içteki şuur insan nefsinin kemâlâta erişme yolculuğundaki yükseliş aşamalarını temsil eder. Kişi, nefsin tahakkümü altına girdiğinde, varoluşundaki maddi tabiatının niteliklerine de sahip duruma gelir. Kişi, kalbinin tahakkümü altına girdiğinde ise maddi tabiatı ve nefsin zayıflıkları alt edilir. Kalbi tarafından yönetilen kişiler ruhun farkındalığına sahip değilken, nefsi tarafından yönetilenler de kalbin farkındalığına sahip değildir. Bu eser; ruhun, maddi tabiatından en içteki şuura kadar olan gelişim aşamalarını bu konudaki çeşitli hâkim görüşler ışığında gözden geçirmektedir.
Sûfî bakış açısına göre insandaki tabiat, nefs, kalp, ruh, iç şuur ve en içteki şuur insan nefsinin kemâlâta erişme yolculuğundaki yükseliş aşamalarını temsil eder. Kişi, nefsin tahakkümü altına girdiğinde, varoluşundaki maddi tabiatının niteliklerine de sahip duruma gelir. Kişi, kalbinin tahakkümü altına girdiğinde ise maddi tabiatı ve nefsin zayıflıkları alt edilir. Kalbi tarafından yönetilen kişiler ruhun farkındalığına sahip değilken, nefsi tarafından yönetilenler de kalbin farkındalığına sahip değildir. Bu eser; ruhun, maddi tabiatından en içteki şuura kadar olan gelişim aşamalarını bu konudaki çeşitli hâkim görüşler ışığında gözden geçirmektedir.