Toplumsal çöküşler, gerçek kıyamet olarak beklenen büyük günün bir nevi provasıdırlar. Allah resulü, toplumsal kargaşa ve krizlerin girdabına giren toplumların yaşadıkları çıkmazları ve yok oluşa sürüklenişlerini "kıyamet" olarak tavsip eder. Bus süreç, miadını doldurmuş bir gücün ve toplumun tasfiye sürecidir. Tıpkı gerçek kıyamet gibi... Çünkü gerçek kıyamet de miadını doldurmuş insanoğlunun tasfiye sürecidir bir nebze. Ama bir farkla ki gerçek kıyamet olan büyük gün, ansızın ve apansız gelecekken, toplumsal kıyametin gerçekleşmesi ansızın değil peyderpey olur. Toplumu oluşturan unsurlar da yavaş yavaş, içten içe bir bozulma görülür ve bu bozulma toplumun tüm kurum, kuruluş ve unsurlarını kuşatır, yıkım kaçınılmaz son olur.
Bu anlamda toplumsal çöküş, zamana yayılırken; ahiret öncesi kainatın yok olacağı kıyamet, ayet ve hadirlerde de dile getirildiği üzere ansızın, ani, apansız çıkagelir ve kainat yok olup hesap günü başlamış olur.
Toplumsal çöküşler, gerçek kıyamet olarak beklenen büyük günün bir nevi provasıdırlar. Allah resulü, toplumsal kargaşa ve krizlerin girdabına giren toplumların yaşadıkları çıkmazları ve yok oluşa sürüklenişlerini "kıyamet" olarak tavsip eder. Bus süreç, miadını doldurmuş bir gücün ve toplumun tasfiye sürecidir. Tıpkı gerçek kıyamet gibi... Çünkü gerçek kıyamet de miadını doldurmuş insanoğlunun tasfiye sürecidir bir nebze. Ama bir farkla ki gerçek kıyamet olan büyük gün, ansızın ve apansız gelecekken, toplumsal kıyametin gerçekleşmesi ansızın değil peyderpey olur. Toplumu oluşturan unsurlar da yavaş yavaş, içten içe bir bozulma görülür ve bu bozulma toplumun tüm kurum, kuruluş ve unsurlarını kuşatır, yıkım kaçınılmaz son olur.
Bu anlamda toplumsal çöküş, zamana yayılırken; ahiret öncesi kainatın yok olacağı kıyamet, ayet ve hadirlerde de dile getirildiği üzere ansızın, ani, apansız çıkagelir ve kainat yok olup hesap günü başlamış olur.