Bu çalışma İstanbul Bilgi Üniversitesi Sinema-TV Bölümü tarafından 30 Haziran -2 Temmuz 2000 tarihleri arasında düzenlenen Türk Film Araştırmalarında Yeni Yönelimler - 2 Türk Sineması, Ama Hangisi? Türk Sinemasına Alternatif Bakışlar/Türk Sinemasında Dönemler konferansının tebliğlerinden derlendi. Birinci konferansın tecrübeleri ışığında farklı üniversitelerden katılan genç neslin yeni yönelimler açısından konferansa katkısı hepimizden çok oldu. Bülent Oran, Halit Refiğ, Yavuz Turgul, Kurtuluş Kayalı hem izleyerek hem de bazen tartışmalara katılarak yeni yönelimleri, eskilerle harmanladılar. Sinemamız ‘yeni‘ bir biçim aldı mı? Türk Sineması hikayeleri nasıl anlattı/anlatıyor? Bize göre yeniden çevrimler nasıl yapılıyor? Yeni filmler durdukları yerden geçmişe nasıl bakıyorlar, zamanı nasıl görüntülüyorlar? Türkiye‘de sinema üzerine nasıl yazılıyor, yazılıyor mu? gibi soruları tartışan yazılar konferanstan sonra bu çalışmanın içine yerleşti. Bu soruların tartışan yazılar konferanstan sonra bu çalışmanın içine yerleşti. Bu sorunların bazıları daha kapsamlı, bazıları ise biraz daha dar çerçevede ele alındı. Genç neslin tartışmaları ‘sarkastik arkeoloji‘ bağlamında da görülse de, bu kazılara duyduğumuz ihtiyaç ve orada olanların katkısı olmadan yukarıdaki sorulara cevap veremeyeceğimiz ortaya çıktı. Konferansın son günü Tophane‘de güzel bir İstanbul akşamında hatıra fotoğrafı çektirirken kitapların ne zaman çıkacağı da soruldu. İşte şimdi bu da oldu. Bunun için Bağlam Yayınevi‘ne, konferans için benimle çalışan Selim Eyüboğlu, Fatih Özgüven ve Tuna Erdem‘e, Nabi Avcı‘ya, her açıdan övgüyü hakeden asistanım Övgü Gökçe‘ye teşekkür ederim. - Deniz Derman- (Önsöz) İçindekiler 1 Sinemanın Aldığı Biçimler - Türk Sineması‘nda Formel Öğelerin Gelişimi ve Bugünü 2 Sinemanın Anlattığı Hikayeler - Türk Sineması‘nda Hikaye - Yenine, Ama ‘Bize Göre‘ - ‘Çevremizi Tanıyalım‘ Ama Hangi Hangi Açıdan? - ‘Genre‘lar, Ama Hangileri? - ‘Burası‘ Oradan, Orası ‘Buradan‘ - ‘Kadınlarımız‘, Hangi Açıdan / ‘Erkeklerimiz‘, Ne Bakımdan (AKO) - Geçmiş, Ama ‘Şimdiden‘ 3 Sinemayı Yazmak - Türk Sineması‘nda Sinema Yazıları
Bu çalışma İstanbul Bilgi Üniversitesi Sinema-TV Bölümü tarafından 30 Haziran -2 Temmuz 2000 tarihleri arasında düzenlenen Türk Film Araştırmalarında Yeni Yönelimler - 2 Türk Sineması, Ama Hangisi? Türk Sinemasına Alternatif Bakışlar/Türk Sinemasında Dönemler konferansının tebliğlerinden derlendi. Birinci konferansın tecrübeleri ışığında farklı üniversitelerden katılan genç neslin yeni yönelimler açısından konferansa katkısı hepimizden çok oldu. Bülent Oran, Halit Refiğ, Yavuz Turgul, Kurtuluş Kayalı hem izleyerek hem de bazen tartışmalara katılarak yeni yönelimleri, eskilerle harmanladılar. Sinemamız ‘yeni‘ bir biçim aldı mı? Türk Sineması hikayeleri nasıl anlattı/anlatıyor? Bize göre yeniden çevrimler nasıl yapılıyor? Yeni filmler durdukları yerden geçmişe nasıl bakıyorlar, zamanı nasıl görüntülüyorlar? Türkiye‘de sinema üzerine nasıl yazılıyor, yazılıyor mu? gibi soruları tartışan yazılar konferanstan sonra bu çalışmanın içine yerleşti. Bu soruların tartışan yazılar konferanstan sonra bu çalışmanın içine yerleşti. Bu sorunların bazıları daha kapsamlı, bazıları ise biraz daha dar çerçevede ele alındı. Genç neslin tartışmaları ‘sarkastik arkeoloji‘ bağlamında da görülse de, bu kazılara duyduğumuz ihtiyaç ve orada olanların katkısı olmadan yukarıdaki sorulara cevap veremeyeceğimiz ortaya çıktı. Konferansın son günü Tophane‘de güzel bir İstanbul akşamında hatıra fotoğrafı çektirirken kitapların ne zaman çıkacağı da soruldu. İşte şimdi bu da oldu. Bunun için Bağlam Yayınevi‘ne, konferans için benimle çalışan Selim Eyüboğlu, Fatih Özgüven ve Tuna Erdem‘e, Nabi Avcı‘ya, her açıdan övgüyü hakeden asistanım Övgü Gökçe‘ye teşekkür ederim. - Deniz Derman- (Önsöz) İçindekiler 1 Sinemanın Aldığı Biçimler - Türk Sineması‘nda Formel Öğelerin Gelişimi ve Bugünü 2 Sinemanın Anlattığı Hikayeler - Türk Sineması‘nda Hikaye - Yenine, Ama ‘Bize Göre‘ - ‘Çevremizi Tanıyalım‘ Ama Hangi Hangi Açıdan? - ‘Genre‘lar, Ama Hangileri? - ‘Burası‘ Oradan, Orası ‘Buradan‘ - ‘Kadınlarımız‘, Hangi Açıdan / ‘Erkeklerimiz‘, Ne Bakımdan (AKO) - Geçmiş, Ama ‘Şimdiden‘ 3 Sinemayı Yazmak - Türk Sineması‘nda Sinema Yazıları