Yansımanın Diyalektiği

Stok Kodu:
9786053314011
Boyut:
13.50x19.50
Sayfa Sayısı:
104
Basım Yeri:
İstanbul
Baskı:
1
Basım Tarihi:
2016-11
Çeviren:
Gazi Ateş
Kapak Türü:
Ciltsiz
Kağıt Türü:
2. Hamur
Dili:
Türkçe
Kategori:
%15 indirimli
12,96
11,02
9786053314011
510626
Yansımanın Diyalektiği
Yansımanın Diyalektiği
11.02

Narsis'e aşık olan Ekho gizlice onun peşinden gider ve onun çağrılarına elinden geldiğince karşılık verir. Narsis, avcı arkadaşı sanarak seslenir, “Gel!” der, Ekho geri seslenir: “Gel!” Seslenene seslenmesiyle çağrının yönü değişmiştir: “O seslenene seslenir”. Narsis, “Burada bir araya gelelim!” diye çağırır, Ekho tekrarlar: “coeamus!”. Ve coire'nin çift anlamı ‘bir araya gelelim' ile ‘birlikte yatalım'–, yanılmayı güçlendirir. Geri yansımasında aynı şey başka bir şeye dönüşür, yine de söz aynı sözdür. Narsis, çalılıkların arasından karşısına çıkan Ekho'yu görünce, itiraz eder: “Ölmeyi yeğlerim kendimi sana feda edeceğime.” Ancak Ekho cümlenin sadece ikinci kısmını tekrarlar: “Kendimi sana feda edeceğime”; böylece, cümlenin birinci kısmını atlayarak, anlamını tersyüz etmiş olur.

Ovid'in burada ortaya koyduğu, semantik ayna görünüşünün oluşumudur, kelime anlamının tersyüz olmasıdır. Aynı kelimeler, tam karşıtına işaret ederler. Gerçek ve yanılgı, aynı ilişkinin momentleridir ve bu, ancak diyalektik bir refleksiyon biçimi olarak, Bir'in Diğeri'ni uzanıp kendi karşıtı olarak ihtiva etmesi olarak kavrandığında birbirlerinden ayırılıp çözülebilirler.

Narsis'e aşık olan Ekho gizlice onun peşinden gider ve onun çağrılarına elinden geldiğince karşılık verir. Narsis, avcı arkadaşı sanarak seslenir, “Gel!” der, Ekho geri seslenir: “Gel!” Seslenene seslenmesiyle çağrının yönü değişmiştir: “O seslenene seslenir”. Narsis, “Burada bir araya gelelim!” diye çağırır, Ekho tekrarlar: “coeamus!”. Ve coire'nin çift anlamı ‘bir araya gelelim' ile ‘birlikte yatalım'–, yanılmayı güçlendirir. Geri yansımasında aynı şey başka bir şeye dönüşür, yine de söz aynı sözdür. Narsis, çalılıkların arasından karşısına çıkan Ekho'yu görünce, itiraz eder: “Ölmeyi yeğlerim kendimi sana feda edeceğime.” Ancak Ekho cümlenin sadece ikinci kısmını tekrarlar: “Kendimi sana feda edeceğime”; böylece, cümlenin birinci kısmını atlayarak, anlamını tersyüz etmiş olur.

Ovid'in burada ortaya koyduğu, semantik ayna görünüşünün oluşumudur, kelime anlamının tersyüz olmasıdır. Aynı kelimeler, tam karşıtına işaret ederler. Gerçek ve yanılgı, aynı ilişkinin momentleridir ve bu, ancak diyalektik bir refleksiyon biçimi olarak, Bir'in Diğeri'ni uzanıp kendi karşıtı olarak ihtiva etmesi olarak kavrandığında birbirlerinden ayırılıp çözülebilirler.

Yorum yaz
Bu kitabı henüz kimse eleştirmemiş.
Kapat